CRÒNICA “FRIDAYS FOR FUTURE” DEL 19 DE MARÇ
Hola famílies!! 🌞
El passat divendres 19 de març, vam trobar-nos virtualment en una nova edició del “Fridays for Future” al Paco Candel.
Va ser una sessió molt especial, carregada de continguts i propostes coeducatives i mediambientals i amb unes convidades de luxe.
La Núria va començar explicant de què parlaríem: faríem de periodistes, jugaríem al Joc de la identitat, veuríem uns experiments xulíssims relacionats amb l’aigua i com no, jugaríem a la ruleta de la sort per veure quina de les famílies assistents era l’afortunada i se’n portava a casa un lot eco.
A l’inici, l’Alícia ens va fer una presentació sobre la coeducació i ens va ensenyar unes diapositives per explicar-nos què significa coeducació i per què és important per les famílies, tant a casa com a l’escola.
També ens va mostrar dos vídeos molt interessants perquè veiéssim com els estereotips tant de gènere, com aquells relacionats amb la diversitat i la inclusió, són presents des de la infància i van augmentant a mida que ens fem grans.
Per això, és tan important un tipus d’educació que els qüestioni i que fomenti la igualtat real d’oportunitats per nens i nenes, sense discriminacions de cap tipus.
Els nens i nenes que ens acompanyaven van ser, com sempre, molt participatius i participatives, i van fer aportacions i comentaris molt valuosos.
Per exemple, quan parlàvem de les característiques que atribuïm a les persones en funció de si són nens o nenes, ens van explicar que havien vist que al Tibidabo, hi havia un pallasso que sempre espantava només a les nenes, perquè creia que són més febles i tenen més por.
Ens vam donar compte entre tots i totes de que, aquests estereotips malauradament encara presents en el dia a dia, i que volem canviar-los perquè tothom pugui expressar-se lliurement.
Tot seguit, vam presentar a les nostres convidades: l’Alba i la Núria, dues representants del col.lectiu “Coordinadora d’escoles coeducatives” de Sant Cugat. Ens van explicar que són un grup de famílies i també mestres que pertanyen a les comissions de gènere, coeducació i feminismes de les 12 escoles públiques de Sant Cugat.
Els hi vam poder preguntar un munt de coses, com per exemple, com havia sorgit la idea d’aquesta iniciativa, si eren o no entitat legalment i com havien aconseguit arribar a introduir la coeducació dins els seus centres escolars, entre d’altres.
Ens van explicar que tot s’havia iniciat en una xerrada de coeducació organitzada en una de les escoles, que va fer que sorgís la inquietud entre les famílies pel tema i a partir d’aquí, van anar enxarxant-se per avançar unides i amb més força. Presenten així campanyes conjuntes i treballen també en col·laboració amb administració i entitats locals, com biblioteques municipals, centres culturals, espais de migdia, regidories d’igualtat i educació, etc.
Mentre fèiem l’entrevista, la Núria ens va proposar un joc molt xulo, el joc de la identitat. Va compartir una pissarra digital amb una imatge d’un infant i havíem d’escriure etiquetes en les diferents pantalles, intentant endevinar el seu nom, el seu color preferit, o què volia ser quan fos gran.
A mida que continuava l’entrevista, anàvem contestant el joc.
Vam veure com les persones assistents van escriure més noms femenins que no pas masculins, tot i que era una imatge d’un infant amb el cabell molt curt, sense arracades ni roba estereotipadament femenina.
Això ens va alegrar, ja que davant aquest tipus d’imatges, la gent majoritàriament tendeix a pensar que és un nen i llavors li associa colors típicament masculins, professions, etc.
Però vam veure que els nens i nenes que ens van acompanyar han trencat aquests estereotips i han anat més enllà.
Vam acomiadar a les nostres convidades, per passar a la part mediambiental de la sessió, conduïda per la Núria.
Ens va explicar que al març celebrem diferents dies importants a part del dia de les dones, també el dia de la natura, del macaco, dels boscos, de l’aigua i també el dia sense carn.
Ens va proposar una activitat molt divertida: vam fer de periodistes per un dia.
Ella ens ensenyava una imatge relacionada amb aquestes temàtiques i els nens i nenes havien de dir un titular per cada foto.
Així, vam anar creant un diari digital que compartim amb vosaltres on podreu veure cada notícia amb el titular i l’autor o autora que el signa. Va ser molt emocionant!!.
Van sortir coses que ens van fer riure i d’altres que ens van fer pensar i prendre consciència sobre els problemes de la contaminació i la importància de cuidar el planeta i a tots els animals que, com nosaltres, l’habiten.
A la part final, la Núria va compartir un parell d’experiments sobre l’aigua que estan recollits també al nostre diari digital.
En un d’ells vam aprendre en un vídeo, el principi de la capil·laritat i en l’altre, la Núria ens va explicar amb un exemple pràctic conceptes com la evaporació, la condensació i la precipitació i com es produeixen.
Vam acabar el diari amb la notícia de que el proper 27 de març, de 20:30 a 21:30h, hi ha programada una activitat per reivindicar la eficiència energètica i la cura del medi ambient, que es diu “Apaga el llum“. Consisteix en què aquell dia, durant aquella hora, hem d’apagar tots els llums de casa i quedar-nos a les fosques per estalviar i protestar per la despesa energètica.
Van sorgir vàries idees de nens i nenes sobre què farien durant aquella hora: jugar a fet i amagar, encendre espelmes, etc.
Vam acabar com sempre, amb la nostra ruleta de la sort, que va girar i va repartir un lot de procedència ecològica i residu zero a una de les famílies assistents.
Estem molt contentes i agraïdes a les nostres convidades i famílies acompanyants per una tarda divertida, lúdica, reivindicativa i en la que compartint vam construir un trosset més de la nostra contribució per un món més just, sostenible i lliure per tots i totes.
Us hi esperem en la propera!
GRÀCIES!!!
Compartim amb vosaltres el material que vam fer servir a la sessió i algunes imatges de les famílies participants.
Comissió d’Acció Social 💚
Comissió de Coeducació 💜
AFA Paco Candel