CRÒNICA 1A EDICIÓ CONCURS DONES ARTISTES AFA PACO CANDEL
Hola famílies!!
Avui finalitza la setmana d’art al Paco Candel i des de la comissió de coeducació hem volgut unir-nos visibilitzant el paper de les dones artistes, sovint oblidades i poc reconegudes.
L’art suposa un canal d’expressió mitjançant el qual els nens i les nenes es relacionen amb el seu entorn i mostren el seu món interior, tot allò no que no sempre poden dir amb paraules.
Com a part de la seva educació emocional, esdevé doncs, una eina per créixer i desenvolupar-se com a persones.
És per això, que creiem que és molt important crear referents femenins en el món artístic i revertir la desigualtat de gènere que hi és encara present.
La nostra proposta ha sigut crear la 1a edició del concurs “Dones artistes”, en el que les famílies participen anomenant 5 noms de dones artistes (arts plàstiques), escullen l’obra d’una d’elles que més els hi agrada i expliquen el motiu. Entre les famílies participants, sortegem un lot de productes de procedència ecològica i residu zero xulíssim.
La cita ha sigut a les 18:00h per Meet i ha estat una experiència molt divertida i enriquidora. Hem començant comentant amb els nens, nenes, pares i mares, les artistes que havien descobert, el que havien après i quines eren les obres que més els hi havien agradat.
El David ens ha parlat de la Yayoi Kusama, una artista i escriptora japonesa que crea unes obres plenes de colors i psicodèlia. Al David li ha agradat pel colorit dels seus quadres i ha compartit pantalla, mostrant-nos algunes de les seves creacions. Són al·lucinants!.
El Bernat i la Mar ens han parlat d’una pintora amb una història personal impressionant, la Lorenza Böttner. Una dona que va transgredir una doble “norma”, la disfunció que patia, al haver-li d’amputar de petita els dos braços, i la social, al ser una persona transgènere.
També ens han explicat que han escollit una obra de las Guerrilla Girls, un grup anònim de dones artistes que lluiten contra la discriminació de gènere i racial al món de l’art.
Les intervencions de les mares també han resultat molt interessants. Ens han recomanat una escultora, la Núria Fuster, que fa unes escultures xulíssimes amb materials reciclats.
Han transmès també com, en participar al concurs, s’han adonat que, tot i haver estudiat art, gairebé tots els referents que han tingut, han sigut masculins. Actualment coneixen artistes contemporànies però en el cas d’artistes d’èpoques més antigues, es té molt menys coneixement.
Han fet una altra reflexió sobre el fet que malauradament hem conegut alguns noms de dones artistes com a dones de, amants de, filles de,…. és a dir, relegades a la figura masculina a la que estaven vinculades. I hem constatat com, això es pot extrapolar a pràcticament totes les disciplines del coneixement humà: científiques, escriptores, músiques, etc.
A més, sovint la invisibilització prové doblement del fet de ser dona i de la raça o ètnia a la que pertanyen.
Després d’aquestes consideracions, hem arribat a la conclusió que cal incidir en els continguts que es transmeten des del sistema educatiu, per tal que hi hagi major presència i visibilitat de les dones.
Esperem que els nostres fills i filles quan siguin persones adultes, no hagin de pensar gaire per recordar 5 noms de dones artistes perquè la seva influència hagi estat normalitzada.
Per finalitzar, hem fet el sorteig amb una ruleta de la sort, que ha fet guanyadora a la família Llopis Domínguez del lot eco d’aquesta edició, enhorabona!!.
Ha estat una experiència en la que hem après, ens hem divertit, hem reflexionat i hem ampliat el nostre ventall per gaudir de l’art femení.
Volem donar les gràcies a les participants per la implicació, l’interès i la il·lusió que hi heu dedicat. Ens veiem en la propera!!.
Compartim amb vosaltres un recopilatori de les obres escollides per les famílies participants que representen i reten homenatge a les dones artistes.
Comissió de Coeducació
AFA Paco Candel
Gracias por la gran iniciativa y trabajo. No logré asistir, pero comparto una reflexión si se me permite.
Muy interesante y constructiva esta iniciativa. Es realmente necesario crear referentes en todas las disciplinas más allá de la figura masculina que verdaderamente es la que hasta ahora prevalece.
Sin embargo, creo que la coeducación también debería abrir espacio a la comprensión no binaria del género si realmente quiere proponerse como una perspectiva incluyente y diversa. No se trata solo de una cuestión femenino vs masculino, creo. No es una cuestión meramente feminista.
Además, la visibilizar la figura femenina debería también considerarse desde una visión interseccional: los referentes femeninos no deben quedarse solo en la mujer blanca, occidental como es el caso del tríptico que comparten por los grupos de la escuela como recopilación final. ¿Y las referencias de artistas africanas, latinas, por ejemplo? Las luchas por la igualdad de género están atravesadas por otras dinámicas sociales injustas que debemos reivindicar no solo retóricamente.
Reitero que admiro el trabajo hecho, ahradezco la iniciativa y la oportunidad de aprendizaje y discusión. Es solo así como podemos construir en conjunto.
Moltes gràcies per l’activitat!! Ens ha fet descobrir que no coneixiem pràcticament dones pintores, escultores, etc que han ajudat a teixir la història… Sentim no haver pogut participar més activament en l’activitat. Gràcies per aquesta entrada al blog tan completa!!